طراحي سايت | طراحي وب سايت طراحي سايت | طراحي وب سايت .

طراحي سايت | طراحي وب سايت

آموزش ساخت وب سايت از مبتدي تا حرفه اي

هاست

در دنياي امروز زندگي بدون اينترنت و ابزارهاي وابسطه به آن غير ممكن به نظر مي رسد.در چند سال اخير با افزايش وب سايتهاي مختلف و تجارت الكترونيك كم كم روش هاي سنتي خريد، مطالعه و غيره در حال رنگ باختن مي باشند.

شايد داشتن يك وب سايت شخصي، فروشگاهي و غيره براي هر شخص در چند سال قبل نياز به داشتن مهارت و دانش بسيار بود ولي در حال حاضر با وجود ابزاهاي نوين، وب سايت هاي بزرگي كه در روز ميليون ها بازديد نيز دارند با كمترين دانش برنامه نويسي و درك هسته اصلي، ساخته و به قدرت رسيده اند.

شايد شما نيز به فكر افتاده باشيد روزي يك وب سايت براي خود راه اندازي كنيد، اما بعد فكر كرده ايد اين كار مستلزم دانستن برنامه نويسي است و پيچيدگي بسياري دارد.اما اين يك اشتباه مطلق است و ما قصد داريم در چند جلسه مثل آب خوردن به شما آموزش دهيم چگونه يك وب سايت براي خود راه اندازي كنيد.

مي خواهيد يك فروشگاه داشته باشيد؟يا شايد دوست داشته باشيد بك وبلاگ خبري درست كنيد.فرقي نمي كند كه چه وب سايتي مي خواهيد با ما همراه باشيد تا از كوچكترين و پيش پا افتاده ترين مسائل براي ساخت يك وب سايت بزرگ آگاه شويد.اين آموزش به صورت نوشتاري و ويديويي ارائه خواهد شد پس نگران نباشيد در جاهايي كه نياز به ويديو و يا تصوير باشد، آن را اضافه خواهيم كرد.

اصولا هر چيز پيش نيازهايي دارد و ما براي ساخت يك وب سايت به يك دامنه، يك هاست و يا سرور و ابزارهاي راه اندازي و ساخت سايت نيازداريم.
دامنه چيست؟

شما روزانه قطعا در محيط اينترنت به سايتهاي زيادي سر مي زنيد. از موتور جستجو هايي مانند گوگل و بينگ استفاده مي كنيد و يا به سايتهاي خريد و يا خبري مراجعه مي كنيد.هر كدام از اين سايت ها چه موتور جستجو و چه سايتهاي ديگر يك نام براي خود دارند و با اين نام هست كه مي توان سايتها و وبلاگ هاي مختلف را تشخيص داد. بعضي ها پسوند هاي متفاوتي دارند كه معروف ترين و جهاني ترين آنها پسوند com مي باشد. پسوندي نيز براي هر كشور وجود دارد مانند ir كه مختص كشور عزيزمان ايران هست.اين روز ها بيشتر دامنه هاي خوب و با معني رزرو و خريداري شده اند و شما براي داشتن يك دامنه با معني بايد چند روزي فكر كنيد. مي توانيد براي چك كردن دامنه هاي آزاد به وب سايتهاي فارسي و يا سايت معروفي مانند whois مراجعه كنيد و با نوشتن نام دامنه به همراه پسوندهاي مجاز مانند digiro.ir، آزاد بودن دامنه را بررسي كنيد(البته دامنه digiro.ir رزرو شده است فكر خريد آن را از سر خود بيرون كنيد. 🙂 )

دامنه هاي داخلي مانند ir اصولا قيمت پايين تري نسبت به دامنه هاي بين المللي مانند com دارند و در حال حاضر مي توانيد با جستجو در گوگل و پيدا كردن يك سايت فروش دامنه، با كمتر از ۱۰ هزار تومان يك دامنه خوب تهيه كنيد. داشتن دامنه هاي ir نيازمند ساخت شناسه در وب سايت ايرنيك نيز مي باشد. كه آن هم كار سختي نيست، اما براي ساخت شناسه در اين سايت به علت توضيحات و نقشه سايت گيج كننده كمي سردرگم خواهيد شد،( ما احتمالا در پايان راهنمايي نيز براي ساخت شناسه در اين سايت ارائه خواهيم كرد). مي توانيد بعد از ساخت شناسه در سايت ايرنيك به صورت مستقيم از همان سايت دامنه خود را خريداري كنيد اما با اين كار كلاه سر خود گذاشته ايد زيرا شركت هايي كه نمايندگي ايرنيك را دارند با يك چهارم قيمت، همان دامنه را به فروش مي رسانند!
هاست و يا سرور چيست؟

خوب بعد از ثبت دامنه نوبت به خريد يك هاست مي باشد.هاست محل ريختن اطلاعات سايت شما است.هاست يك سرور مي باشد كه فضايي نيز براي ذخيره اطلاعات در آن در نظر گرفته شده است.سرور نيز مانند سيستم شما سخت افزار و حافظه دارد همانطور كه شما يك نرم افزار و يا اپليكيشن را در موبايل و يا لپ تاپ خود نصب و اجرا مي كنيد، يك سايت هم نياز به همين سخت افزار دارد تا بتواند بر روي آن نصب و اجرا شود.معمولا هاست هاي رايگان و يا ارزان به صورت اشتراكي مي باشند يعني يك سرور كه قدرت بالايي دارد به چند قسمت تقسيم شده و بين تعدادي سايت به اشتراك گذاشته مي شود.اين نوع هاست براي سايتهايي كه به سخت افزار كم نياز دارند مناسب است و ما براي راه اندازي يك سايت از همين نوع هاست استفاده خواهيم كرد.
ابزارهاي ساخت سايت چطور، آنها چه هستند و چگونه كار مي كنند؟

خوب براي طراحي و راه اندازي يك وب سايت نياز به چند ابزار مي باشد.مي توان سايت را از پايه به صورت كاملا اختصاصي با زبان هاي برنامه نويسي تحت وب نوشت، يا اينكه از ابزارهايي استفاده كرد كه به صورت آماده و نوشته شده مي باشند و در آنها بر اساس نياز تغييرات ايجاد كرد.معروف ترين زبان هاي برنامه نويسي تحت وب PHP و ASP مي باشند و اين زبان ها به صورت تنها براي شما كاري انجام نمي دهند و ممكن است در سايتي از اين نوع زبان ها استفاده نشده باشد.حتي مرورگر هايي كه شما روزانه با آنها كار مي كنيد توان تشخيص اين زبان ها را به صورت كامل ندارند. زبان هاي ديگري وجود دارد كه دقيقا نمي توان آنها را زبان برنامه نويسي دانست بلكه بيشتر زبان نشانه گذاري شناخته مي شوند.پر استفاده ترين آنها HTML و CSS مي باشند اين دو زبان در طراحي و ايجاد جلوه هاي گرافيكي استفاده مي شوند شما هرچه كه در نماي يك سايت مي بينيد با استفاده از اين دو زبان نوشته شده اند و با زبان هايي ديگر مانند جاوا اسكريپت و غيره تكميل مي شوند.

نگران نباشيد نيازي نيست كه زبان برنامه نويسي ياد بگيريد و ما قصد نداريم در اين مطلب به آنها بپردازيم ما براي ساخت وب سايت از سيستم مديريت محتوا وردپرس استفاده خواهيم كرد.اين سيستم ابزاري آماده مي باشد كه ميليون ها سايت از آن استفاده مي كنند.شايد موضوعات عجيبي شنيده باشيد مانند اينكه امنيت در وردپرس وجود ندارد يا اين سيستم كند مي باشد اما ما به شما اطمينان مي دهيم اين حرفها در حال حاضر جز تخيلات به شمار مي روند.سيستم هاي ديگر مانند جوملا، دروپال و غيره نيز وجود دارد اما محبوب ترين آنها ورپرس مي باشد كه ما به آن مي پردازيم.

سيستم مديريت محتوا وردپرس با استفاده از زبان PHP نوشته شده است و در كمتر از ۵ دقيقا پايه يك وب سايت را براي شما آماده مي كند.وردپرس صد ها هزار قالب آماده دارد و براي اضافه كردن قابليتهاي متنوع از افزونه ها كمك مي گيرد .براي مثال مي خواهيد يك سايت داشته باشيد كه در آن يك قسمت چت و گفتگو نيز باشد، در وردپرس اين كار با استفاده از يك قالب و افزونه به سادگي انجام مي شود و حتي نياز به نوشتن يك خط كد نيز نمي باشد.اما اگر كسي بخواهد مانند آن را خارج از محيط وردپرس راه اندازي كند نياز به ماه ها وقت و تخصص مي باشد.
خوب اين مقدمه اي براي داشتن يك سايت بود.اجازه دهيد با چند توصيه اين جلسه را به پايان برسانيم:

براي ثبت دامنه بهتر است از خط هاي تيره و عدد دوري كنيد.پيشنهاد مي شود يك اسم كه كمي با معني (انگليسي و يا فارسي)، كوتاه و خالي از هر گونه عدد و خط تيره انتخاب كنيد. اين نوع دامنه بهتر به خاطر مي ماند و در تايپ آن براي كاربران مشكلي ايجاد نمي شود.شايد شما بتوانيد دامنه microsoft (كمپاني سازنده ويندوز) را با يك خط تيره ميان آن مانند micro-soft تهيه كنيد اما اين كار را نكنيد و دامنه درستي ثبت كنيد.
براي خريد هاست بهتر است در اوايل هزينه زيادي نكنيد و اگر در آينده قصد داشته باشيد سايت خود را گسترش دهيد مي توانيد شركت ارائه دهند و يا قدرت آن را تغيير دهيد. اما از خريد هاست از بعضي از شركت هاي بي كيفيت خوداري كنيد.براي انتخاب شركتي كه قصد خريد هاست را از آن داريد، مهم ترين مورد پشتيباني آن شركت مي باشد.

 


برچسب: بهينه سازي سايت، بهينه سازي وب سايت، طراحي سايت حرفه اي، طراحي سايت خبري، طراحي پرتال سئو، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۳۲:۰۵ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :